In 1928 startten Joep Rompen

en zijn vrouw Mina Heuts een transportbedrijf in Mechelen (NL)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In opdracht van de gemeente Mechelen werd grind vervoerd om de wegen te herstellen. Dit grind werd gehaald uit de groeve in het Mechelse bos.

Ook werden er uitvaarten met paard en wagen verzorgd.

Joep en Mina kregen zes zonen en twee dochters,   Jeu, Fien, Huub, Leo, Frits, Great, Wiel en Philomien .

 

De eerste vrachtwagen was een Willy, daarna volgde een Chevrolet .

Na de Tweede Wereldoorlog haalden alle zonen hun rijbewijs in een van de Amerikanen gekochte GMC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de jaren ’60 vervoerde J.H. Rompen & Zonen hoofdzakelijk melk, kolen en granen

De melkfabriek in Reijmerstok, de kolenfirma Ploem uit Kerkrade en de LLTB waren de belangrijkste opdrachtgevers .

Het hele gezin werd in het bedrijf ingeschakeld. De jongste dochter Philomien was de eerste vrouw in Mechelen die het rijbewijs haalde.

 

                                                                               

In 1964 splitste Wiel zich af van het bedrijf van zijn vader en broers en begon samen met zijn vrouw Madeleine een eigen transportbedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat het bedrijf groeiende was en er aan het eigen woonhuis maar zeer beperkt ruimte beschikbaar was voor reparatie en parkeren kocht Wiel Rompen in 1970 de loods van loonbedrijf Lousberg aan de Hoofdstraat

te Mechelen. De loods werd voorzien van een smeerput en een gedeelte werd voorzien van een garage inrichting voor onderhoud van de voertuigen. Bovendien werd er een wasplaats aangelegd.

Omstreeks 1980 werd de regelgeving op het vlak van de hinderwet door de Gemeente, in tegenstelling tot het verleden,  serieus ter hand genomen. Het was het begin van een minder

prettige periode voor het bedrijf. Enkele buurtbewoners klaagden over geluid- en stankoverlast veroorzaakt door aankomende en vertrekkende vrachtwagens. Tijdelijk werden zijdens het bedrijf allerlei noodoplossingen uitgevoerd om het bedrijf operationeel te houden.

 

Oprichter Wiel Rompen overleed op 23-12-1984 op 52 jarige leeftijd aan een hartstilstand.

Zijn enige zoon, Willem, op dat moment 22 jaar oud, nam het besluit om het bedrijf samen met zijn moeder

voort te zetten.

In 1986 werd met behulp van de toenmalige Gemeente Wittem en de Provincie een voorstel tot bedrijfsverplaatsing voorbereidt. Omdat alle partijen overtuigd raakten van de noodzakelijkheid van verplaatsing resulteerde e.e.a. in een nieuwbouw te Kerkrade in 1988.

Het bleek een “gouden zet”. (met dank aan de klagende buren!!) Vanaf de opening in het najaar van 1988 werd duidelijk dat deze stap eigenlijk al veel eerder had moeten worden genomen. Het bedrijf kon eindelijk weer eens efficiënt werken vanaf een enkele locatie en zich bezighouden met de kernactiviteit VERVOEREN!!

In de periode vanaf 1988 heeft het bedrijf een gestage groei doorgemaakt. De werkzaamheden werden uitgebreid op het vlak van warehousing en truckservice. Omstreeks 2002 werden de

eerste ideeën geboren om toch maar weer eens een stap vooruit te wagen. Dit resulteerde in een aankoop van een stuk industriegrond gelegen in Heerlen.

 In April 2004 werd begonnen met de aanleg van een prachtige werklocatie voor de diverse activiteiten van Willem Rompen.

Deze fonkelnieuwe locatie is gereed vanaf  september 2005 en biedt Willem Rompen de mogelijkheid om zijn bestaande en nieuwe klanten een optimale service te verlenen . 

Begin Pagina

Het vervoer van kolen vanuit de mijnen in Nederland en Duitsland vormde de hoofdactiviteit. Vanaf 1970 kwam daar het vervoer van zeecontainers iov SeaTrain en United States Lines bij. Het container-vervoer was booming-business en al snel verdween het kolenvervoer van het toneel. Als verlengstuk van het container-vervoer werd omstreeks 1975 het zogenaamde “ferry-vervoer” ter hand genomen. Voor gerenommeerde bedrijven als Auto-Contex, Wetram en in een later stadium P&O Ferrymasters werden trailers welke onbegeleidt vanuit Engeland arriveerden, in Rotterdam en Zeebrugge, doorvervoerd naar Duitsland en Italie .